منتدى كلية علوم جامعة الاسكندرية **** أحمد الطنوبى ****
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته

كاتب الموضوعرسالة
RONAA
طنوبى شارخ
RONAA

انثى
مدينتك او بلدك : مصر
بلدى : رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته Female31

رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته Empty
مُساهمةموضوع: رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته   رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 24, 2008 3:18 am

Razz السلامو عليكم حبايب علومي كل عام وانتم بخير

[b]النظام ده مهم جدا وهو للدكتور عبد الباسط السيد واللي حيمشي عليه ممكن ينزل من 2 كيلو ومع المشي اليومي ممكن ينزل اكتر من كده ويارب يعجبكم.

اول حاجة الرجيم معتمد عليها هي شرب كوب بردقوش قبل كل وجبة لان ده حيساعد علي عمل توازن هرموني في الجسم وحيعمل توازن بين هرموني T3&T4
و الهرمون الاول هو المسئول عن عمليات الحرق والتاني عن عمليات التخزين للاكل وهما هرمونات الغدة الدرقية ولان عدم التوازن بينهم حتي مع ان النسب لكل منهما طبيعية تودي الي السمنة مما يجعل البعض يستغرب من كونه لا يأكل بكميات كبيرة و ذلك فهو يعاني السمنة او الوزن الزائد

يتبع
RONAA
طنوبى شارخ
RONAA

انثى

مُساهمةموضوع: رد: رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته   رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 24, 2008 4:30 am

طرقة عمل البردقوش
3 ملاعق يوضع عليهم الماء الساخن ولا يغلي يغطي ويشرب بعد ما يبرد
المشروب التاني:
عصير الجريب فروت كوب 3 او 4 مرات
في اليوم لانه موجود فيه كمية من الاحماض العضوية التي تذيب الدهون و يخلص الجسم من الدهون و يحرق السكريات والنشويات و ايضا يضبط مستوي السكر في الدم وليس مضر لمرضي السكر لانه يحتوي علي سكر الفركتوز الخماسي ويشرب بدون سكر وهو اخيرا يقلل من الشهية
الاكثار من تناول الالياف لانها تساعد علي امتلاء المعدة وتزيد من الحركة الدودية للامعاء ويمنع الامساك ويفضل قبل الاكل ب20 دقيقة
شرب كوب او 2 كوب ماء قبل الاكل وهي سنة من سنن النبي صلي الله عليه وسلم
الامتناع قدر المستطاع من المسليات الشوكولاتة الشبسيي المعجنات والحلويات
وللاهمية بالعلم ان تناول 100 جرام من اللب يمد الجسم ب900 سعر حراري ولمعرفة السعرات المتناولة
الجرام من الدهون يعطي 9 سعر حراري
الجرام من البروتين يعطي 4 سعر حراري وكذلك النشويات ايضا تعطي 4 سعر حراري
معلقة السكر تعطي 20 سعر حراري لذلك من الافضل استخدام بدائل السكرالاسبرتام ان لم يكن فعلي الاكثر4 ملاعق سكر في اليوم
المشي نصف ساعة يوميا يفقد الجسم 500 سعر حراري ويفضل بعد صلاة العشاء ويفضل تحريك الجسم كله اثناء المشي
يتبع
RONAA
طنوبى شارخ
RONAA

انثى

مُساهمةموضوع: رد: رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته   رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 24, 2008 4:50 am

النظام الغذائي

الفطار:
0.5 كوب لبن +0.25رغيف عيش +بيضة او 100 جرام جبنة قريش او نصف طبق فول مدمس عليه معلقة صغيرة زيت زيتون ممكن تناول الشاي او القهوة بدون سكر

الغداء:
100جرام لحم احمر بدون دهن لدا يفضل المسلوق او المشوي او ربع فرخة منزوع الجلد او ربع كيلو سمك مشوي + ربع رغيف عيش او 3 ملاعق ارز او معكرونة +طبق سلطة خضراء كبير+طبق شوربةخضار يفضل البدء بالسلطة ثم الشوربة
بعد الاكل بساعتين كوب شاي بدون سكر او نصف فنجان لبن +2قطعة بسكوت صغير
تحتوي القطعة علي 50 سعر حراري
العشاء:
ربع رغيف +كوب زبادى منزوع الدسم او الوش +طبق سلطة كبير
الاكثار قدر المستطاع من الخضار والفاكهة يعنى حوالي كيلو الا ربع خضروات في ساطة الغداء والعشاء
وهذا النظام يعتبر 1200 سعر حراري واذا اضيف 4 ملاعق سكر يكون 1280 سعر حراري

وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

رجيم ورشاقة لكل اللي عايز يخس ويجافظ علي صحته
صفحة 1 من اصل 1